Photobucket - Video and Image Hosting

tisdag, juni 27, 2006

Att bli vuxen

I 17 år och 6 månader har jag känt mig ung. Jag har också varit ung så inget konstigt med det.
Men snart blir jag arton och i Sverige räknas man som myndig då.
Jag kan gifta mig, gå ut på krogen, skaffa körkort och en massa annat som inte har varit möjligt tidigare.
Men framförallt så märker man hur man mer och mer får leva sitt eget liv, på gott och ont.
Hur vet att man är redo? Redo för allt det okända. Så många beslut ska fattas, man ska välja väg i livet. Allting ska vara rätt, inga snedsteg.
Men hur ska jag veta vad som är rätt väg? Är det att bo utomlands ett tag för att "du ska kunna se mer av livet" (mamma) eller är det att plugga på högskola för att "man behöver högskoleutbildning för att få ett bra jobb i dagens samhälle" (pappa)
Om ett år tar jag studenten. Ett år. Det går fort.
Snart kommer jag stå där med en vit klänning och studentmössan på huvudet och champagneflaskan i handen. På utsidan kommer jag le men på insidan kommer jag att vara livrädd. För det är just det jag är.
Livrädd över att bli vuxen.

4 Comments:

Blogger Sparkling said...

Men man får göra lite misstag så man lär sig =)

7:46 em  
Blogger Maria said...

Sparkling; Ja det får man. Men om det handlar om livet? Utbildningar o sånt. Då kan man ju inte bara säga "ojdå"

Sofie; Jag hoppas det. Jag brukar höra att man ska försöka nå sina mål, kommer man inte dit så brukar man hitta någonting på vägen och det tycker jag att låter smart :)

9:28 em  
Blogger . said...

Jag är också rädd, men på samma gång förväntansfull. Jag vill ha alla föredelarna med att vara vuxen, men slippa delen med räkningar och ansvar för andra. Jag vill ha mig och bara mig att se efter. Inte 20 skrikande ungar, en trädgård, vovve, villa, volvo + man. Det skrämmer mig. Men jag vill fortfarande ha fördelarna. Ung och dum with benefits?

11:37 em  
Blogger Maria said...

Jo precis.
Jag vill ju väldigt gärna bli mamma.. men det är nästan läskigare det här med pojkvän. Jag lyckas ju aldrig bli kär på riktigt.

11:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home