Photobucket - Video and Image Hosting

lördag, november 04, 2006

Italien del 2 - Shopping

i tisdags vaknade vi av att klockan ringde vid tio, detta för att inte sova bort dagen. vi tog varsin dusch och fixade hår och smink. när vi var klara insåg vi att klockan redan var halv tolv, långsammare flickor får man leta efter. vi funderade på om vi bara skulle kolla runt i affärerna i monza där faster bor eller om vi skulle ta tåget in till milano.
faster hade förklarat att det bara var och gå rakt fram för att hitta till själva centrumet i monza. lättare sagt än gjort. vi hittade snarare ingenting och trodde att några få affärer var själva centrumet. bestämde oss istället för att åka till milano och då uppstod nästa problem. hitta tågstationen. dåligt skyltat var det och vi fick gå runt allting. klart att det var vårat fel också. det som cissi sa var en "söt skola" var tågstationen så istället för att gå in där så fick vi gå över en bro och allt för att komma till det som vi trodde var tågstationen. tydligen kunde man gå in på två sidor.
äsch promenad har väll ingen dött av? eller kanske i italien så som människorna kör, jag trodde att jag skulle bli överkörd mer än en gång, men om vi bortser från det så är motion fin fint! ja om man hade haft bättre skor... äsch hur som helst. lyckades ta oss till stationen och där möttes nästa problem, och problemen var många i italien kan jag lova.
det gick tre tåg till milano, vilket skulle vi ta? centro lät bäst så det fick det bli. betalde och åkte. när vi kom fram såg vi att de flesta hade resväskor, det verkade inte särskilt bra. vem tar med sig resväskan på shoppingtur? vi tog oss ut från den stora byggnaden och insåg ganska snart att platsen var allt annat än mitt i city. vi gick för att köpa en karta men den hjälpte inte särskilt mycket så det blev att fråga någon. fördomarna var framme och vi tänkte att det var bäst att fråga någon ung eftersom gamla sällan kan engelska. det blev tillslut en äldre dam som vi frågade och mot förmodan så var hennes engelska riktigt bra faktiskt. hon sa att vi skulle ta tunnelbanan och åka fyra stationer. jahapp och var finns denna tunnelbana? hon pekade, ungefär tio minuter från vart vi stod. äsch det såg ut som... som... någonting annat. säger vi hihi.
dags för nästa problem. cissi tyckte att vi skulle betala i automaterna eftersom köerna till kassorna var så långa. inga problem tänkte jag, så vi hittade en och valde engelskt tal. jahapp då fanns det självklart tre olika biljetter att välja på, vilken skulle vi ta? kollade vad det stog på dem och på en var det urban ticket jag sa "men urban är inte det typ stan?" vi chansade och valde den och sen gick vi till gula linjen som vi skulle åka. men biljetterna funkade inte, hålet dem skulle in i var på tok för litet. vi såg två tjejer som såg trevliga ut och gick fram för att fråga vad man använde våra biljetter till. de sa att dem gick till alla linjer så vi gick tillbaka för att prova dem men icke de var ju fortfarande för stora. en kille kom fram och sa att de skulle användas i maskinerna till vänster och inte i dem röda som vi stog och bråkade med. ahaaa! lite dum och mycket turist kände man sig.
efter det gick det bra och vi kom äntligen fram till själva milano city.
där hade de en jättestor kyrka, vi hade sett att det fanns många i monza men den här var nästan lika stor som alla dem tillsammans! efter att ha blivit imponerad av kyrkan så började vi gå runt i alla affärerna. vilken härlig blandning av lyx och vardag!
men shoppingen gick bättre för cissi än för mig eftersom hon hittade en jättefin tröja men jag hittade precis ingenting. antingen hade jag redan något liknande eller så var det inte helt rätt. och jag ville inte göra av med alla pengar andra dagen på någonting som "funkar".

ja det var det om shoppingen i tisdags. blir nog mkt bloggande om min resa. nu ska jag se på film men antingen senare ikväll eller imorgon så kommer jag skriva om min krog debut och det var ett lite annorlunda krogbesök kan man lugnt säga.
ha det bra // Maria
Oh no if you never want to turn and go away

4 Comments:

Blogger Sandra said...

Åå så kul att du varit i Milano, dit vill jag också. Har varit i Rom och I love it. Italien är fantastiskt. Vill väldigt gärna läsa mer om din vistelse där, tur du har som har faster där.

11:54 fm  
Blogger Maria said...

Ja Italien är alldeles lovely :)
vi ska tillbaka dit i vår igen och om allt går som det ska så ska vi jobba där under nästa sommar. :)

12:37 em  
Blogger niffin said...

Å, ni såg Milanodomen (kyrkan) ?!!
Kolla här: http://jocke.brime.se/static.php?page=static060526-010202
Var ni inne & tittade?

6:53 em  
Blogger Maria said...

aaa vi såg den :) nee var aldrig inne och titta, tänkte göra det men det vart aldrig av.

7:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home