Photobucket - Video and Image Hosting

torsdag, april 20, 2006

Diskution i kyrkan

Imorse åkte vi då till kyrkan. Jag var ordentligt trött och blev ordentligt irriterad när jag märkte att det snöade ute. Jag som trodde att det inte skulle snöa något mer nu!
Hur som helst, vi kom fram till kyrkan och satte oss i stora salen. Fick ställa frågor till en kvinnlig präst och efter ett tag kom vi in på det känsliga ämnet abort.
Det var meningen att vi bara skulle ställa frågor till henne men det dröjde inte länge tills det startades en diskution inom klassen.
Jag har väldigt starka åsikter om abort, är emot det. Enda gångerna som jag tycker att abort är tillåtet är om mammans liv är i fara, vid våldtäkt och vid incest.
Nu har jag sagt detta, och jag försöker inte få abort förbjudet. Som jag sa finns det tillfällen då abort är den bästa lösningen. Jag skulle heller inte försöka tvinga någon att låta bli abort.
Men, jag själv skulle aldrig göra abort på grund av ett misstag jag själv har gjort. Ett oskyldigt barn ska inte behöva straffas för mina dåliga handlingar.
I klassen är vi nog bara två stycken som starkt är emot abort. Så det kändes verkligen som om man kämpade i motvind. Och alltid när jag diskuterar om någonting jag står för starkt så börjar jag skaka, men försöker alltid hålla mig till ämnet så att det inte blir personangrepp.
Däremot är det jobbigt när vissa i klassen går på personligt, de vet inte hur man diskuterar och då blir det väldigt jobbigt. Låter arg eller typ snäser "så kan man inte tycka"
Jag tycker som jag gör, och ingenting ni säger kommer ändra den uppfattningen.
Och jag upprepar, jag kommer inte försöka ändra eran åsikt heller.
Sköt om er nu // Maria
Leave me alone

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag måste säga att jag håller med dig. Man måste stå för sina handlingar, särskilt i dagens samhälle där det är så lätt att skydda sig, både innan och med dagen efter piller.

10:17 fm  
Blogger Maria said...

Skönt att höra, jo så tycker jag med. Det var svårare att skydda sig förr.

11:05 fm  
Blogger Anna said...

Jag har lite svårt för när man ska se allt i svart eller vitt. Jag tror att alla som gör abort har goda skäl till det. En större problematik tycker jag är alla barn som föds som inte är önskade. Och vilket indirekt gör att barnet straffas. Livet skall respekteras och även allas åsikter, synd att du inte upplevde att dina åsikter respekterades.

11:06 fm  
Blogger Maria said...

Jo det är sant, men jag ser hellre att man adopterar barnet istället för abort.
Jo det är det jobbbigaste.

11:45 fm  
Anonymous Anonym said...

Mycket klokt skrivet av dig!
Håller fullständigt med allt du skrivit..
Vissa vill man verkligen bara säga rakt ut, men det går inte med tanke på personangrepp & ta hännsyn till.
Precis, man får stå för sina handlingar, som man själv orsakat.

Intressant diskussion, något som är fortfarande som man har svårt att prata om. För delvis tror jag det.

5:00 em  
Blogger . said...

Jorden är överbefolkad - sätt inga fler små barn på barnhem. Gör abort om inte annat för djurens och skogens skull!

8:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home