Photobucket - Video and Image Hosting

måndag, februari 19, 2007

Oh fuck...

min mamma kom hem från sin springtur. glad som in i bara den. what now?
jo det var tydligen jag som var grunden till denna glädje. chockad läste jag på en ful lila lapp att jag får rösta i det finska valet. jag är finsk medborgare. och svensk. hur är detta möjligt?
det är historiskt! sa mamma glatt.
tydligen så måste det ha blivit så eftersom mamma och pappa inte var gifta när jag föddes, så jag var till början en finsk medborgare. de var väll för dumma för att fatta att det var dags att ändra. ett 16 år långt misstag. grattis finland.

jag sa till mamma att jag ska rösta på det parti som låter mest galet.

grattis finland.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men det är ju jätte bra ju :D jag och mamma ska ansöka om att bli finskamedborgare och samtidigt vara svenska :) Men det är jäävligt dyrt :/

8:47 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte vad mer jag kan säga än: hahahahahaha
Grattis?
jag trodde man var tvungen att välja ett medborgarskap när man fyllde 18, men det kanske bara var en missuppfattning...

8:52 em  
Blogger Maria said...

Ange; Jasså? Jag fick det visst gratis haha!

Sarah; Ingen aning :P Isåfall väljer jag sverige!

8:54 em  
Anonymous Anonym said...

ja tror inte de e nått konstigt att va medborgare i två länder, de barn som har 2 utländska föräldrar men e födda i sverige har ju 2=)

11:06 em  
Blogger Jenna said...

Man blir finskmedborgare om ens mamma kommer därifrån. Och om din mamma skulle byta medborgarskap under den tiden du är under 18 skulle du också ha bytt samtidigt. (Så var det för mig). Varför ska du rösta på det partiet som låter mest galet ? //Jenna

11:58 em  
Blogger niffin said...

Det är ganska nytt detta (något år tror jag) med att kunna vara medborgare i två länder. Funderar också på att ansöka om finskt också.

11:59 em  
Anonymous Anonym said...

hehe :P

11:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Somliga har det bra dom :D

3:14 em  
Blogger Maria said...

Anonym; Haha ja då äre bara ja och mamma som inte har någon koll.

Jenna; Men jag är svensk medborgare? Det vet jag att jag är. Haha nej det var bara något jag sa till mamma för att jävlas.

Soul_Bird; Hihi okaj!

Ange; haha ja tydligen!

5:03 em  
Anonymous Anonym said...

Hahahahaha!!! Vem vet hur detta ska sluta för Finland?! Maria har rösträtt. Hahaha!!
(Sorry, men du skrev det så kul...Fast jag antar att du fattar ironin i mitt inlägg med haha)

2:46 em  
Blogger Maria said...

Hahah jarå don't you worry
och du har ju så rätt :P

3:19 em  
Anonymous Anonym said...

Hallååå, vad tänker du med? varför rösta på värsta partiet och förstöra för alla oss andra finländare? Nej ska du vara medborgare i Finland anser jag att det också är din plikt att kolla upp vad de olika kandidaterna står för och vilket parti du vill stödja. Om du inte anser detta vara viktigt utan vill rösta bara för rolighets skull så kan du ju lika bra lägga ner din röst!

11:30 em  
Blogger Maria said...

Haha jag kommer inte rösta alls, jag skämtade ;)
sen tror jag inte att mina lilla röst kan påverka så mycket ändå haha

4:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home